چگونه استعفا دهیم؟

در برخی مواقع شما به دلایل گوناگون از قبیل شرایط نامناسب، حقوق کم ... تصمیم می‌گیرید که استعفا دهید اما درخواست آن ممکن است برای شما دشوار یا حتی غیرممکن باشد. شما باید در این مواقع طوری درخواست خود را بیان کنید که تمام پل‌های پشت سرخود را با یک حرکت نادرست خراب نکنید و در رابطه باکاری که قراری است بعد از استعفای خود انجام دهید درست تصمیم‌گیری کرده باشید چون راه برگشتی وجود ندارد.


ما در این مقاله قصد داریم به چند نکته در رابطه با ترک شغل و استعفا دادن بپردازیم.


کاری هایی که باید قبل از ترک شغل و استعفا انجام دهید:


1. حفظ احترام
در این موقعیت فکر کنید که اگر با بی‌احترامی وضعیت را بدتر کنید،‌رئیس شما چه احساسی خواهد داشت. ممکن است که شغل خود را دوست نداشته باشید،‌اما اگر در هنگام ترک کار نسبت به همکاران یا رئیس خود بی‌احترامی کنید منصفانه نیست. خود را به‌جای رئیس خود بگذارید: آیا دوست دارید کارمندی با شما رفتار ناخوشایندی داشته باشد یا وظایفش را نصفه رها کرده و از شغلش استعفا دهد؟ باید این نکته را در نظر داشته باشید که تا روز ترک کار،‌خود را کاملاً درگیر کارکنید. زمان استعفا،‌ زمانی نیست که تمام خشم فروخورده خود را خالی کنید. زمانی است که تصویری از حرفه‌ای و پخته بودن خودمان در ذهن اطرافیان ایجاد کنیم.


2. ایجاد برنامه مالی برای ماه‌های آینده
قبل از ترک شغل باید به فکر بودجه خود باشید تا بتوانید نیازهای خود را تأمین کنید. همچنین بهتر است پس‌انداز کنید چون باید این احتمال را در نظر بگیرید که ممکن است تا چند ماه شغل موردنظر خود را پیدا نکنید البته درصورتی‌که شما از قبل شغلی برای خود رزرو نکرده باشید. برای شروع ابتدا فهرستی از تمام هزینه‌های خود یادداشت کنید.


3. برنامه‌ریزی 
شما باید به این فکر کنیدکه برای ادامه موفقیت خود چکار هایی لازم است انجام دهید؟
بهتر است که اهداف خود را برای آینده یادداشت کنید و برای دستیابی به آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.


4. روی تصمیم خود درست فکر کنید
ترک کردن یک شغل باید تصمیمی کاملاً عاقلانه و فکرشده باشد و نباید به خاطر مسائل کوچک در لحظه عکس‌العمل نشان دهید و کاری انجام دهید که بعداً برای شما پشیمانی داشته باشد.


5. از دو هفته قبل‌تر از استعفا دادن اطلاع دهید
در مواقعی که درخواست استعفای خود را به رئیس یا کارفرمایتان می‌دهید بایستی تایمی را در نظر بگیرید که یک نیرو جایگزین شما شود تا کار های شرکت عقب نیوفتد. تا آخرین لحظه‌ی کار در سازمان،‌ روی کارتان متمرکز بمانید. در این جا شما می توانید به فرایند استخدام نیروی جدید به کارفرمایتان کمک کنید.


6. پاک کردن ایمیل و داده‌های شخصی
بهتر است قبل اینکه درخواست استعفا دهید اطلاعاتی که مربوط به شما می‌باشد را از سیستم محل کارتان پاک‌کرده و یا از مواردی که مورد نیاز شما می باشد کپی برداری کنید. چون امکان دارد بعد از درخواست استعفا به سیستم دسترسی نداشته باشید. در ساعات اداری یا با ایمیل اداری محیط کار قبلی سراغ کار جدید نگردید کار هایی که باید در زمان استعفا انجام دهید.


7. بررسی نمونه استعفانامه‌ها
برای اینکه از روش صحیح نوشتن نامه استعفا باخبر شوید خوب است که در گوگل نمونه‌های آن را مشاهده کنید تا بافرم نوشتن نامه رسمی برای استعفا آشنا شوید.
به یاد داشته باشید حتی اگر از کار خود ناراضی یا حتی از رئیس خود متنفر هستید نباید درباره آن در نامه چیزی بگویید بنابراین مراقب آنچه می‌نویسید باشید.


8. نکته‌های نوشتن نامه استعفا:
برای شروع یک نامه استعفا باید به‌طوری ساده، صریح، مؤدبانه باشد. موضوع استعفا و تاریخ آن را ذکر کنید. بهتراست که قبل از اینکه به رئیستان نامه را بدهید دلایل خود را در میان بگذارید و دیگر نیازی به مطرح کردن دلایل استعفای خود نیستید. در انتها از رئیس خود تقدیر و تشکر کنید و کار خود را تحویل دهید. بهتراست از فونت ساده مثلB Nazanin و یا IRANSans برای نوشتن نامه استعفا استفاده کنید.
حتماً تاریخ نگارش نامه استعفا را در قسمت بالا سمت چپ قرار دهید.
خلاصه و مفید بنویسید؛ یک نامه استعفا نباید بیش‌ازحد طولانی یا کوتاه باشد. حتماً به این نکته دقت کنید که نامه‌ی شما غلط املایی و دستوری نداشته باشد.


کار های که باید بعد از استعفا انجام دهید:


9. اطلاعات خصوصی‌تان را برای کارفرماهای آتی شرح ندهید.
رازداری شرط اساسی در کار می‌باشد و به‌کارگیری از اطلاعات خصوصی از شغل قبلی خود فرقی با دزدی ندارد چون استفاده از مال دیگران می‌باشد. ازلحاظ اخلاقی هم کار درستی نیست. حتی اگر در قرارداد و تفاهم‌نامه استخدامی‌تان هم بند و شرط رازداری نیامده باشد، سعی کنید که این مورد را رعایت کنید. هیچ‌کس از تقلب، سخن‌پراکنی یا شایعه خوشش نمی‌آید.


10. برای ترک سازمان توطئه‌چینی نکنید.
شاید جایی را که ترک می‌کنیم دوست داشته باشیم؛ شاید هم از آن متنفر باشیم. درهرصورت، این احساس نباید روی رفتارمان اثر بگذارد. چرا باید با بدگویی کردن دربارۀ مکانی که به‌زودی آن را ترک می‌کنیم، رفتنِ خود را به تجربه ناخوشایندی برای دیگران تبدیل کنیم؟ در اینجا هم بد نیست که از دید دیگران به موضوع نگاه کنیم: خودمان را جای آن‌ها بگذاریم و تصور کنیم فرد دیگری قصد دارد آن محل کار را ترک کند. اگر او بگوید: «خیلی خوشحالم که دارم از این آشغال دونی خلاص می‌شم» چه حسی پیدا می‌کنیم؟ احساس خوبی نیست، درست است؟ اگر از محل کارمان انتقادهایی داریم (که مفید و سازنده نیستند)، آن‌ها را برای خودمان نگه‌داریم.
11. ارتباط خود را با همکارانتان حفظ کنید
شماره همکاران خود را داشته باشید چون ممکن است در آینده شما و یا همکارانتان در جایگاهشان حرفه‌ای شوند و شما به توانایی آن‌ها برای ایجاد فرصت‌های شغلی بهتر نیازمند باشید و بخواهید با آن‌ها در تماس باشید